Z WIZYTĄ U KSIĘCIA KRAKA I WAWELSKIEGO SMOKA

wieliczka 2012Kraków jest jednym z najpiękniejszych miast w Polsce. Dawna siedziba królów, która przetrwała wieki. Z jego murów emanuje nieodparty urok, co sprawia, że godzinami można spacerować po Starym Mieście,.

21 maja 2012 r. uczniowie z klasy , V , VI    i  IV   wraz z paniami :Małgorzatą Wroną, Małgorzatą Gonciarz, Renatą Pająk wyjechali na  dwudniową wycieczkę do Krakowa i Wieliczki  aby poznać zabytki. Towarzyszył nam pilot-przewodnik  pan Wujcio, którego uczniowie poznali w ubiegłym roku w czasie wycieczki do Kazimierza.  Obiekty Krakowa przedstawiał nam pan przewodnik.. Na początku udaliśmy się do Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu.

Tam słuchaliśmy opowieści  pana przewodnika o dziejach i architekturze tego wnętrza. Sporo  nowych wiadomości zdobyliśmy o naszym patronie Władysławie Jagielle.

Zygmuntowska jest najpiękniejszym miejscem w całej katedrze. Kaplica Zygmuntowska  utrzymana w dwóch kolorach: jasnoszarym odcieniu piaskowca i czerwieni marmuru, z którego wykuto umieszczone w niszach renesansowe rzeźby, sarkofagi Zygmunta Starego I Zygmunta Augusta, a także płytę z postacią Anny Jagiellonki, Zachwyciło nas wnętrze kopuły symbolizującej niebo, srebrny ołtarz ze wspaniałymi malowidłami.

Kolejnym etapem naszej wędrówki była wieża Zygmuntowska. Warto było pokonać sporą ilość schodów by później stać przy wielkim, okratowanym oknie i patrzeć z  góry na miasto i  dotykać serca dzwonu Zygmunta, co podobno przynosi szczęście.

Następnie  obejrzeliśmy Groby Królewskie na Wawelu – groby znajdujące się w kryptach pod katedrą wawelską .Zwiedzanie grobów królewskich rozpoczyna się w krypcie św. Leonarda, potem udajemy się do krypty Stefana Batorego. Krypty Władysława IV Wazy, Krypty Zygmuntowskiej, Krypty Zygmunta Starego, Krypty Wazów,Krypty pod Wieżą Srebrnych Dzwonów.

W ostatniej krypcie,  w romańskiej wieży spoczywa marszałek Józef Piłsudski,.W przedsionku tej krypty, w sarkofagu po lewej stronie pochowany jest prezydent Lech Kaczyński z żoną Marią, którzy zginęli w katastrofie lotniczej w Smoleńsku 10 kwietnia 2010. 10 września 2010 w przedsionku krypty odsłonięto tablicę pamiątkową, z nazwiskami wszystkich ofiar katastrofy i łacińską sentencją: Corpora dormiunt, vigilant animae (pol. “Ciała śpią, dusze czuwają”).

Atrakcją na Wawelu jest także Smocza Jama, w której niegdyś mieszkał groźny smok wawelski. Wyszliśmy na bulwary wiślane i stanęliśmy przed rzeźbą Smok Wawelski, dłuta Bronisława Chromego z r. 1972.

Następnie pan przewodnik zaprowadził nas na ulicę Franciszkańską 2, gdzie pod słynnym Oknem Papieskim, przedstawił nam mało znane fakty, z życia Papieża- Polaka, potem weszliśmy do kościoła franciszkanów, gdzie m.in. znajduje się replika całunu turyńskiego, a poza tym budynkiem tym związana jest tajemnicza opowieść . Podobno w refektarzu klasztoru królowa Jadwiga spotykała się z przeznaczonym jej na męża  księciem Wilhelmem Habsburgiem.

Kolejnym etapem naszej wycieczki był Rynek i  Sukiennice, gdzie wysłuchaliśmy hejnału, potem udaliśmy się do  gotyckiego Kościoła Mariackiego. Najznakomitszym dziełem znajdującym się w Bazylice Mariackiej jest niewątpliwie Ołtarz Mariacki wykonany w ciągu 12 lat przez mistrza Wita Stwosza jest jednym z cenniejszych drewnianych ołtarzy z okresu gotyku.

Znajduje się w nim ok. 200 figur, a największe z nich mierzą ok 3 metrów wysokości. Figury te przedstawiają sceny cyklu maryjnego. Prezbiterium okryte jest sklepieniem gwieździstym z charakterystycznymi strzelistymi oknami.

Następnie podzieleni na dwie grupy przeszliśmy szlakiem „Śladami europejskiej tożsamości Krakowa” w Podziemiach Rynku Głównego

Od września 2010 roku można oglądać pierwsze w Polsce, unikatowe w skali światowej podziemne muzeum. Wystawa nosząca tytuł „Śladami europejskiej tożsamości Krakowa” jest multimedialnym widowiskiem, podróżą w czasie. Zwiedzający mogą nie tylko zobaczyć, ale i dotknąć historii z początków miasta. W parku archeologicznym, znajdującym się ponad 4 metry pod powierzchnią rynku, można zobaczyć niespotykany w Europie przekrój wielkiego, tętniącego życiem, średniowiecznego miasta. Można zobaczyć m.in. pozostałość średniowiecznej osady, fragmenty zabudowań pamiętających czasy Bolesława Wstydliwego i Kazimierza Wielkiego oraz około 700 przedmiotów codziennego użytku. Odnalezione zabytki świadczą o ciągłości handlu, który w tym miejscu trwa nieprzerwanie od ponad 800 lat. Na dole po minięciu kas biletowych oczom turysty ukazuje się chyba najbardziej niezwykła atrakcja. Jest to kurtyna  z pary wodnej stwarzająca niezwykły efekt wizualny w postaci filmu zrealizowanego na potrzeby ekspozycji. Pierwsze wrażenie jest takie, że jest to ekran lub szyba z wyświetlanym filmem. Niektórzy z wielką ostrożnością przechodzili przez tą mgiełkę.

Na tym zakończyliśmy wycieczkę po Krakowie. Uznaliśmy, że była niezwykle udana.

I stwierdziliśmy że trzeba znać historię tak pięknego miasta. Kończył się dzień, więc trzeba było zameldować się w hotelu. Po drodze wstąpiliśmy również na krótką chwilę do sanktuarium w Łagiewnikach, o którym tyle słyszeliśmy na lekcjach religii, zobaczyliśmy kościół i pokonaliśmy kolejną ilość schodów, by dotrzeć na taras widokowy. Pełni wrażeń udaliśmy się do hotelu ,,Optima”. Ładne pokoje, pyszne jedzenie i noc poza domem. To dopiero frajda…

Drugiego  dnia podzieleni na dwie grupy zwiedzaliśmy Kopalnię Soli w Wieliczce. Jest to najstarsze na ziemiach polskich przedsiębiorstwo solne, którego początki sięgają średniowiecza. Przez całe stulecia była źródłem bogactwa kraju i materialnym fundamentem kultury – dzisiaj jest najchętniej odwiedzanym polskim obiektem turystycznym. Kilkusetletnia eksploatacja złoża soli kamiennej ukształtowała obecny układ przestrzenny wyrobisk górniczych. Skryte pod miastem,

usytuowane na dziewięciu poziomach, sięgają głębokości 327 m. Podziemna Wieliczka to

blisko 300 km chodników i ok. 3000 komór. Część udostępniona do zwiedzania obejmuje 3,5

kilometrowy odcinek, położony na głębokości od 64 m do 135 m.

Wspaniałe kaplice, urokliwe podziemne jeziora, oryginalne urządzenia i sprzęt, zachowane

ślady prac górniczych dają wyobrażenie o zmaganiach ludzi z żywiołami, ich pracy, pasjach,

wierzeniach. Wieliccy górnicy pozostawili po sobie dziesiątki rzeźb i płaskorzeźb solnych.

Oczywiście historii Krakowa nie da się poznać w ciągu dwóch dni, dlatego też postanowiliśmy, że jeszcze do tej dawnej stolicy Polski powrócimy. Mamy nadzieję, ze książę Krak, Wawelski Smok i św. Kinga będą na nas czekać. W naszych wspomnieniach i na fotografiach  pozostaną osoby, które nam przybliżyły dzieje miasta i postaci z nim związanych