,,W Pacanowie kozy kują…”

20 kwietnia 2012 r. 48 uczniów z klasy IIa, IIb, III i IV pod opieką pań: Iwony Droździkowskiej, Aleksandry Siewierskiej, Justyny Hyży i Katarzyny Nowak wczesnym rankiem wyruszyło na wycieczkę. Najpierw odwiedziliśmy małą miejscowość Pacanów w województwie świętokrzyskim. Naszym celem było Europejskie Centrum Bajki, gdzie mogliśmy przenieść się w bajkowy świat i wspaniale spędzić czas na zabawach i poznawaniu niezwykłych historii.

Pacanów 4Następnym etapem naszej podróży były ruiny pałacu Krzyżtopór w Ujeździe. Budowla jest ruiną o znacznym stopniu zachowania, stąd interesującą do zwiedzania. W jej skład wchodzą obszerne fortyfikacje: bastiony, fosa, ślady umocnień i mostów. Skąd nazwa Krzyżtopór? Krzyż był symbolem wiary i polityki wojewody, topór – herbem Ossolińskich, którzy zamek budowali . Oba te symbole są umieszczone na bramie wjazdowej do pałacu.Pod opieką przewodnika zwiedziliśmy je bardzo dokładnie i zdobyliśmy wiedzę na temat budowy zamków, przyjemnościach, ale i trudach życia w tak dużych budowlach i zajęciach ludności zamieszkującej pałacowe komnaty.

Pacanów 8Czas na zwiedzenie Podziemnej Trasy Turystycznej w Opatowie. To zespół dawnych piwnic kupieckich pod kamienicami dawnego Rynku. Początki tworzenia podziemnych wyrobisk, jak też ich przyczyna nie są do dziś znane. Najstarsze detale podziemnej architektury pochodzą z XV wieku. Kupcy opatowscy drążyli pod swoimi kamienicami piwnice. Z czasem wobec braku miejsca pod budynkami, zaczęto kopać piwnice również pod ulicami i placami. I my je zwiedziliśmy. Towarzyszył nam dreszczyk emocji, szczególnie po wysłuchaniu legendy o Białej Damie, która podobno czasem straszy w podziemiach! Historia jej nieszczęśliwej miłości nadal zaciekawia i wzrusza. Ale w podziemiach można zobaczyć wiele eksponatów historycznych: rycerskie zbroje, broń, mundury.

Czas szybko płynie i musieliśmy wyruszyć w drogę powrotną. W świetnych humorach, choć zmęczeni, w towarzystwie pięknego słońca zawitaliśmy do Jedlni. To był udany, ciepły dzień, pełen wrażeń, który długo jeszcze będziemy wspominać. Nieśmiało będziemy planować następną wyprawę do… . To na razie tajemnica!