Koncepcja pracy Publicznego Zespołu Szkół w Jedlni
NA OKRES PIĘCIU LAT ( 2012-2017 )
„ NASZA SZKOŁA TO NASZ WSPÓLNY DOM”
- I.CELE SZKOŁY :
- 1.cele ogólne – perspektywiczno- strategiczne:
- promować pozytywny wizerunek szkoły w środowisku
- rozwijać samodzielność uczniów
- podnosić jakość nauczania i uczenia się.
- 2.cele etapowe i operacyjne :
- wypracować efektywne metody pracy z uczniem zdolnym i uczniem mającym trudności w nauce
b) dobrze i na miarę indywidualnych możliwości uczniów przygotować do podjęcia nauki w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej
c) włączyć większą liczbę rodziców w życie szkoły.
- II.MISJA SZKOŁY:
Publiczny Zespół Szkół to miejsce :
- poszanowania godności i praw każdego człowieka;
- sprawiedliwego rozwiązywania problemów;
- przygotowania uczniów- wychowanków do:
– zdobywania wiedzy i umiejętności pozwalających sprostać wyzwaniom
dorosłego życia;
– świadomego i odpowiedzialnego decydowania o sobie;
– dbałości o prawidłowy rozwój fizyczny i zdrowie;
– korzystania ze źródeł informacji;
– wykorzystania swoich zdolności i zainteresowań;
– poczucia dumy z własnego miejsca zamieszkania;
– uświadomienia, że kształcenie jest procesem trwającym przez całe życie.
– uświadomienia wychowankom, że uczą się nie dla szkoły, nauczycieli i rodziców,lecz dla życia.
- III.MODEL ABSOLWENTA
NASZ ABSOLWENT:
- ma poczucie własnej godności i wartości
- wiedzę i umiejętności potrafi zastosować w praktyce
- jest dobrze przygotowany do następnego etapu nauk
- szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe
- odróżnia dobro od zła w oparciu o uniwersalne wartości
- rozumie innych i potrafi z nimi współpracować
- radzi sobie ze stresem
- jest otwarty na innych, szczery i życzliwy
- jest asertywny
- jest kulturalny i odpowiedzialny
- ma poczucie humoru
- dba o swoje zdrowie i otoczenie
- NAUCZYCIEL W NASZEJ SZKOLE :
- V.MOCNE STRONY SZKOŁY:
- uczy poszukiwania , porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną
- uczy odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków
- uczy rozwiązywania problemów w sposób twórczy
- troszczy się o harmonijny rozwój ucznia
- wprowadza go w świat wiedzy
- stwarza sytuacje, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości
- rozwija zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego
- rozwija zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.
V.1 EFEKTY DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ ORAZ INNE DZIAŁALNOŚCI STATUTOWE SZKOŁY
- 1.Szkoła analizuje wyniki sprawdzianu i egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i w gimnazjum
- 2.Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności
1.3. Uczniowie są aktywni
- 3.Respektowane są normy społeczne
V.2 PROCESY ZACHODZĄCE W SZKOLE
2.1. Szkoła ma koncepcję pracy
2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
Szkoła posiada bogatą ofertę edukacyjną dostosowana do potrzeb, możliwości i zainteresowań uczniów. Nauczyciele systematycznie realizują projekty unijne, prowadzą kółka zainteresowań, zajęcia indywidualne i zajęcia pozalekcyjne. W szkole działa biblioteka i świetlica szkolna.
Oferta edukacyjna umożliwia rozwój zainteresowań uczniów, a także pomaga przezwyciężać trudności w nauce. Jest systematyczne monitorowana i modyfikowana. Wybór programów nauczania jest zgodny z podstawą programową.
Uczniowie rozwijają nawyki i potrzebę stałego kontaktu z kulturą oraz poznają ciekawe formy spędzania czasu poprzez uczestnictwo w zajęciach i spektaklach teatralnych, lekcjach muzealnych, wystawach, a także zwiedzanie zabytków.
W szkole kształci się umiejętność posługiwania językami obcymi wraz ze znajomością kultury i obyczajów państw UE i świata ( j. angielski i j. niemiecki).
Szkoła promuje zdrowy styl życia i zachowania proekologicznego, biorąc udział w ogólnopolskich programach między innymi:,,Szklanka mleka”, ,,Ratujemy i uczymy się ratować”.
Na zajęciach, apelach, lekcjach z wychowawcą wiele tematów poświęca się zdrowemu stylowi życia i zachowaniom proekologicznym.
Nauczyciele aktywnie i systematycznie uczestniczą w zewnętrznych i wewnętrznych formach doskonalenia zawodowego.
Szkoła kultywuje tradycje patriotyczne, regionalne i religijne poprzez organizowanie: apeli szkolnych, akademii i uroczystości, w których udział biorą: społeczność szkolna, rodzice, mieszkańcy, przedstawiciele samorządowi i zaproszeni goście.
2.3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany
Nauczyciele organizują zajęcia dla uczniów w oparciu o wybrane programy nauczania, które są zgodne z podstawą programową. Procesy edukacyjne są monitorowane i doskonalone.
Prowadzony jest nadzór pedagogiczny i ewaluacja wewnętrzna zgodnie z planem.
Dwa razy w danym roku szkolnym dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej wnioski z prowadzonego nadzoru. Nauczyciele stosują jasno określone wymagania oraz zasady oceniania zgodne z obowiązującą podstawą programową. Nauczyciele pracują wspólnie z uczniami nad doskonaleniem efektów edukacyjnych, wykorzystując pomysłowość, kreatywność i indywidualizację nauczania (akademie, konkursy, akcje charytatywne, zawody sportowe, itp.).Informacje o postępach w nauce motywują uczniów oraz pomagają uczyć się i planować swój indywidualny proces uczenia się ( udział w kółkach zainteresowań, zajęcia z pedagogiem, zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze, zajęcia logopedii.
Uczniowie i rodzice znają wymagania na oceny z poszczególnych przedmiotów, a WSO jest dostępny na szkolnej stronie internetowej.
2.4. Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli
W szkole powołane są zespoły przedmiotowe, które wspólnie planują i korelują działania oraz analizują efekty pracy. Nauczyciele wykorzystują fachową wiedzę i doświadczenie zawodowe przy wzajemnym wspomaganiu się w organizowaniu i realizacji procesów edukacyjnych.
Nauczyciele wprowadzają zmiany dotyczące przebiegu procesów edukacyjnych w wyniku analizy sytuacji dydaktycznej i wychowawczej w zespołach klasowych i ustaleń między nauczycielami.
2.5. Kształtuje się postawy uczniów
W szkole podejmowane są działania wychowawcze i profilaktyczne, które są planowane i modyfikowane zgodnie z potrzebami uczniów oraz z ich udziałem. Zgodnie ze statutem przestrzegane są prawa i obowiązki dzieci. System wartości akceptowany jest przez społeczność szkolną. Podczas zajęć nauczyciele uczą:
– zasad dobrego wychowania;
– szacunku do innych i samego siebie;
– szanowania odmiennych poglądów (np. akceptowanie odmienności wyznaniowej, rasowej, kulturowej)
– stosowania zwrotów grzecznościowych
– umiejętności odmawiania w sytuacjach presji rówieśniczej.
Stwarzane są warunki do samorządnego działania poprzez organizację apeli i akademii, wybory samorządowe, pomocy koleżeńskiej. Szkoła prowadzi systematyczny monitoring frekwencji uczniów na zajęciach.
2.6. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych
W szkole prowadzone są działania zwiększające szanse edukacyjne uczniów uwzględniające indywidualizację procesu edukacji. Prowadzone są zajęcia logopedyczne i zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze.
Uczniowie mają szerokie możliwości uczestniczenia w zajęciach dodatkowych rozwijających ich zainteresowania a także w zajęciach wyrównujących szanse edukacyjne.
V.3 FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU LOKALNYM
3.1. Wykorzystywanie zasobu środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju
W działaniach szkoły uwzględnione są możliwości i potrzeby środowiska. Współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku wpływa korzystnie na rozwój edukacyjny uczniów. Szkoła współpracuje z władzami samorządowymi, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją, leśniczówkami, Parafią oraz z placówkami oświatowymi naszej gminy.
Szkoła organizuje pomoc dla uczniów będących w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej (np. wyprawka szkolna, dofinansowanie zapomogi).
3.2. Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów
Uczniowie klas III gimnazjum i nauczyciele są systematycznie zapraszani na spotkania w szkołach ponadginazjalnych. Szkoła kształtuje pożądany model absolwenta realizując koncepcję pracy szkoły i promując wyróżniających się uczniów (strona internetowa, prasa lokalna,).
3.3. Promowana jest wartość edukacyjna
Szkoła posiada stale aktualizowaną stronę internetową. Z dużym sukcesem i systematyczne realizowane są projekty unijne, a ich efekty opisywane w prasie lokalnej. Uczniowie biorą udział w wielu konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz w zawodach sportowych. W organizowanych przez szkołę uroczystościach, akademiach i spotkaniach zawsze są obecni zaproszeni goście i rodzice.
3.4. Rodzice są partnerami szkoły
Szkoła na bieżąco informuje rodziców o prawach i obowiązkach wszystkich członków społeczności szkolnej, w tym także rodziców. Znane są rodzicom plany pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej a także wizja i plan rozwoju szkoły. Nauczyciele i dyrekcja wspierają rodziców rzetelną informacją o dziecku, jego postępach w nauce i zachowaniu, oraz wspólnie podejmowane są działania wspierające jego rozwój. Rodzice angażowani są w proces ewaluacji wewnętrznej szkoły i uczestniczą w szkoleniach organizowanych przez szkołę. Pomagają przy organizacji imprez, monitorują przebieg procesu edukacyjnego, uczestnicząc w wywiadówkach oraz indywidualnych spotkaniach z nauczycielami. Dobrze układa się współpraca z Radą Rodziców, która ma duży udział w tworzeniu i realizacji planu rozwoju szkoły.
V.4 ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
4.1. Funkcjonuje współpraca w zespołach
Procesy edukacyjne realizowane są w oparciu o systematyczną i efektywną współpracę pomiędzy nauczycielami.
Wykwalifikowana i zaangażowana kadra pedagogiczna dobrze współpracuje na polu zawodowym. W zakresie WDN nauczyciele doskonalą swój warsztat pracy, pozyskują wiedzę i umiejętności przydatne w codziennej pracy z uczniem, opracowują narzędzia np. do ewaluacji wewnętrznej, plany dydaktyczne i wychowawcze, oceniają programy i podręczniki , opracowują procedury obowiązujące w szkole, ewaluują programy, WSO i Statut.
4.2. Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny
Ewaluacja wewnętrzna jest planowana i prowadzona z udziałem zespołów nauczycieli. Wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego i ewaluacji wewnętrznej służą do wprowadzania zmian mających pozytywny wpływ na kierunki rozwoju szkoły. Nauczyciele uczą zgodnie z kwalifikacjami, a część z nich posiada kwalifikacje w dwóch, a nawet w trzech kierunkach. Nauczyciele realizują odpowiedzialnie plany awansu i doskonalenia zawodowego. Nauczyciele na zajęciach wykorzystują nowoczesne środki dydaktyczne i techniki.
4.3. Szkoła ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie
Szkoła posiada odpowiednie warunki lokalowe i systematycznie jest modernizowana. Na bieżąco jest uzupełniana baza dydaktyczna i wyposażenie. Wzbogacana jest oferta czytelnicza o nowe woluminy. Szkoła posiada pracownię komputerową i Internet. Bogate wyposażenie w sprzęt sportowy i zaplecze wpływają w dużym stopniu na prowadzenie ciekawych zajęć i rozwijanie zainteresowań sportem wśród uczniów.
VI. KIERUNKI ZMIAN KONIECZNYCH I POŻĄDANYCH :
OBSZAR DZIAŁAŃ |
ZMIANY KONIECZNE ( obowiązkowe działanie) |
ZMIANY POŻĄDANE |
1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej. |
– opracowanie systemu monitorowania wniosków z analizy wyników egzaminów zewnętrznych w celu zwiększenia efektów kształcenia; – wzmocnienie współpracy z rodzicami w celu optymalizacji sprawowania opieki nad dziećmi; – umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie programów nauczania do możliwości i potrzeb uczniów; – stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie szerokiej gamy zajęć; – opracowanie systemu pozwalającego na zróżnicowanie wymagań, celów i indywidualizowanie pracy z uczniem z jednej strony bardzo zdolnym i ambitnym, zaś z drugiej bardzo słabym, w tym powołanie zespołu ds. pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami |
– stosowanie różnorodnych sposobów wspierania i motywowania uczniów poprzez promowanie ich sukcesów w różnych dziedzinach nauki; – propagowanie zdrowego stylu życia poprzez prowadzenie dodatkowych zajęć sportowych; – rozwijanie aktywności uczniów poprzez współpracę ucznia zdolnego z uczniem słabym (pomoc koleżeńska). |
2.Procesy zachodzące w szkole |
– modyfikowanie koncepcji pracy szkoły we współpracy z rodzicami w zależności od potrzeb zgłaszanych przez rodziców, nauczycieli i uczniów; – umiejętne korzystanie ze środków dydaktycznych projektora, prowadzenie zajęć metodami aktywizującymi ucznia np. metodą projektu, metodą problemową |
– dostosowanie oferty zajęć pozalekcyjnych do rzeczywistych potrzeb uczniów; – modyfikowanie działań wychowawczych zgodnie z potrzebami i wnioskami uczniów i rodziców |
3. Funkcjonowanie w środowisku lokalnym |
– udoskonalenie procesu przepływu informacji : szkoła-rodzice, wypracować wspólnie z rodzicami zasady przekazu informacji na temat opinii, potrzeb, efektów pracy; – pogłębianie wiedzy w zakresie niepożądanych zachowań uczniów, w celu radzenia sobie w trudnych sytuacjach przez nauczycieli i rodziców; – zaplanowanie promocji szkoły w środowisku lokalnym poprzez stronę internetową, prasę czy też forum. – wzmocnienie współpracy z PPP w celu zwiększenia skuteczności wyrównywania szans edukacyjnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
– zaangażowanie większej liczby rodziców w organizację imprez klasowych i szkolnych, – współpraca ze szkołami artystycznymi w celu rozwijania talentów ucznia; – wzmocnienie rozwoju edukacyjnego uczniów poprzez współpracę szkoły z fundacjami, stowarzyszeniami i wolontariatami; – wykorzystanie informacji o losach absolwentów i współpraca z nimi poprzez organizowanie zjazdów, spotkań, itp.; – pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje placówki |
4. Zarządzanie szkołą |
– stworzenie warunków umożliwiających uczniom zwiększenie umiejętności samodzielnego myślenia poprzez zwiększenie kompetencji zawodowych nauczycieli, w tym umiejętności opracowania i wdrażania innowacji – wdrożenie samokształcenia i samodoskonalenia |
– organizacja opieki w czasie wolnym poprzez zajęcia świetlicowe, w odpowiednio przystosowanej do tego sali; – aranżowanie wnętrz tak, aby przestrzeń dydaktyczna inspirowała uczniów do działania, pobudzała myślenie, wyciszała emocje, tworzyła niepowtarzalny klimat, utrwalała przeżycia dziecka |
VII. EWALUACJA KONCEPCJI :
- wnioski z prowadzonego nadzoru przez dyrektora szkoły;
- sprawozdania z realizacji zadań w danym roku szkolnym
- wnioski z ewaluacji wewnętrznej;
- opinie rodziców;
- ocena i modyfikacja koncepcji.
- VIII.ZAŁĄCZNIKI :
- Plan pracy szkoły na dany rok szkolny
- program wychowawczy i profilaktyczny szkoły.