W dniach 10 – 25.10.2020 r. na terenie całej Europy odbywała się akcja CodeWeek, czyli Europejski Tydzień Kodowania. Była ona skierowana do wszystkich tych, którzy są zainteresowani programowaniem lub chcą z nim rozpocząć swoją przygodę.
Programowanie, kodowanie, szyfrowanie to nie tylko domena informatyki czy przedmiotów ścisłych, ponieważ treści związane z powyższymi zagadnieniami możemy swobodnie realizować również na innych przedmiotach. Podstawą kodowania jest przecież logiczne myślenie, selekcjonowanie i porządkowanie informacji, przekładanie języka na inne systemy znaków. Mimo że słowo „program” kojarzy się z komputerem, to samo programowanie ma początek dużo wcześniej, przed uruchomieniem komputera.
Nasza szkoła włączyła się do akcji CodeWeek poprzez organizację lekcji, w czasie których uczniowie mieli możliwość spróbować swoich sił w kodowaniu. I tak np. przedszkolaki oswajały się z językiem programowania poprzez zabawy, w czasie których planowały, współpracowały, analizowały i samodzielnie tworzyły różne kody.
Starsi uczniowie, na języku polskim czy matematyce, poznawali np. kod Polibiusza, kody harcerskie, matematyczne, alfabet Morse’a i inne.
Żeby rozwiązać różnego typu zagadki, należało zrozumieć klucz, a potem zwykle na podstawie tego klucza starannie rozszyfrowywać wiadomość znak po znaku. Okazało się, że szyfrowanie jest doskonałym sposobem, żeby rozwijać cierpliwość, uważność i dociekliwość.
Tekst: Monika Błędowska