Zespół Szkolno-Przedszkolny w Jedlni
Informacje ogólne
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Władysława Jagiełły jest średniej wielkości wiejską szkołą. Swoim obwodem obejmuje okoliczne wsie tj. Adolfin, Brzeziny, Sokoły, Żdżary, Jedlnię, Jedlnię Kolonię, Kieszek, Hutę, Zadobrze i część Kolonki. Organem Prowadzącym jest Gmina Pionki.
Misja i wizja szkoły
Misja szkoły — jacy jesteśmy, co robimy obecnie?
- Promujemy tradycyjny system uznawanych wartości przygotowujący do godnego życia w społeczeństwie.
- Przygotowujemy do podjęcia w przyszłości odpowiedzialnego pełnienia obowiązków w rodzinie w pracy zawodowej, a także do uczestnictwa w życiu kulturalnym.
- Stwarzamy wszystkim uczniom równe szanse wszechstronnego rozwoju poprzez szeroki zakres działań lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz pomoc w kształtowaniu osobowości.
- Tworzymy partnerską i bezpieczną atmosferę wśród uczniów, rodziców i nauczycieli opartą na bazie wzajemnej akceptacji i szacunku, wzajemną współpracę oraz pomoc.
- Kształtujemy w wychowankach pogląd, że kształcenie jest procesem trwającym przez całe życie.
Wizja naszej szkoły, to szkoła w której:
Uczniowie:
- czują potrzebę chodzenia do szkoły, zawsze czynią to chętnie, nie traktują tego jak przykry obowiązek,
- czują się tu bezpiecznie, otoczeni serdeczną opieką i życzliwością,
- zawsze mogą liczyć na zrozumienie i pomoc ze strony nauczycieli,
- aktywnie uczestniczą w zajęciach edukacyjnych oraz pozalekcyjnych,
- darzą zaufaniem i szacunkiem wychowawców, pracowników oraz rodziców, którzy czynnie uczestniczą w życiu szkoły,
- zarówno w szkole jak i poza nią przestrzegają zasad kulturalnego zachowania,
- uczą się rozróżniać to co dobre i co złe, dokonywać samooceny,
- potrafią też z potrzeby serca pracować na rzecz społeczności szkolnej, a także dla własnej wsi i jej mieszkańców.
Rodzice:
- współtworzą wraz z Radą Pedagogiczną obraz “szkoły otwartej”,
- uczestniczą w procesie wychowania dzieci, pomagają im w nauce, współpracują z nauczycielami,
- mają wpływ na decyzje i są obecni przy rozwiązywaniu problemów szkoły.
Nauczyciele:
- są wykształceni i mają możliwość podnoszenia swych kwalifikacji.
- wykazują się kulturą osobistą, sumiennością i ogromną otwartością na potrzeby uczniów.
- cieszą się autorytetem, budzą zaufanie wychowanków i ich rodziców,
- atrakcyjnie prowadzą wszystkie zajęcia, ukierunkowują, inspirują, wdrażają do samodzielnego odkrywania. Potrafią dostrzec i rozwinąć uzdolnienia , zainteresowania uczniów, rozbudzić ich naturalną ciekawość, ukazać piękno otaczającego świata. Służą uczniom pomocą w rozwiązywaniu ich problemów.
Dyrektor:
- jest kompetentny i sprawnie organizuje pracę szkoły,
- jest dobrym gospodarzem,
- jako dobry pedagog wykazuje się kulturą osobistą życzliwością, otwartością oraz umiejętnością rozwiązywania konfliktów,
- postępuje sprawiedliwie i konsekwentnie,
- troszczy się o nauczycieli oraz uczniów,
- umie współpracować ze środowiskiem,
- stara się o najwyższą jakość nauczania.
Szkoła jest przyjazna uczniom, ponieważ:
- uświadamia wychowankom przynależność do wspólnoty narodowej,
- kultywuje polskie tradycje,
- uczy szacunku do historii Polski, ukazuje współczesne oblicze Ojczyzny,
- zapewnia uczniom profesjonalną opiekę psychologiczno-pedagogiczną,
- dysponuje należycie wyposażonymi pracowniami przedmiotowymi oraz salą gimnastyczną co zachęca uczniów do zdobywania wiedzy i umożliwia im prawidłowy rozwój fizyczny.
- przygotowuje ucznia do życia we współczesnym świecie,
- ułatwia start w dorosłe życie, bowiem wyposaży go w gruntowną wiedze ogólną, kształtuje otwartość umiejętność myślenia twórczego, problemowego, abstrakcyjnego i elastycznego.
- uświadamia uczniom potrzebę wiedzy.
- uczy samodzielności w rozwiązywaniu problemów.
- uczy wiary we własne siły.
Model absolwenta
Nasz absolwent:
- ma poczucie własnej godności i wartości
- wiedzę i umiejętności potrafi zastosować w praktyce
- jest dobrze przygotowany do następnego etapu nauk
- szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe
- odróżnia dobro od zła w oparciu o uniwersalne wartości
- rozumie innych i potrafi z nimi współpracować
- radzi sobie ze stresem
- jest otwarty na innych, szczery i życzliwy
- jest asertywny
- jest kulturalny i odpowiedzialny
- ma poczucie humoru
- dba o swoje zdrowie i otoczenie
Oferta edukacyjna
W szkole odbywają się zajęcia edukacyjne określone podstawą programową nauczania ogólnego według programów nauczania wybranych przez nauczycieli. Programy te opracowane są przez innych autorów i modyfikowane przez nauczycieli, najczęściej w zakresie dostosowania do szkolnych zasad oceniania. Zajęcia odbywają się w trybie jednozmianowym w godzinach 8:00 – 14:25.
Już od oddziałów zerowych, według szkolnego planu nauczania, dzieci uczą się języka angielskiego a od klasy siódmej dodatkowego niemieckiego.
Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom uczniów organizowane są zajęcia pozalekcyjne w ramach kół zainteresowań (teatralne, fotograficzne, biologiczne, taneczne, plastyczne, języka niemieckiego, sportowe). Szkoła nie zapomina również o dzieciach mających trudności w nauce i dla nich organizowane są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Odbywają się również zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności. Zapewniona jest także pomoc logopedyczna i pedagogiczno-psychologiczna. W szkole działa Samorząd uczniowski i Koło wolontariatu.
Kadra pedagogiczna i pozostali pracownicy
Kadrę dydaktyczną stanowi trzydziestu nauczycieli w tym dwudziestu dwóch dyplomowanych, pięciu mianowanych, dwóch kontraktowych i jeden stażysta. Szkoła zatrudnia również sześciu pracowników obsługi i jednego administracji. Kadrę kierowniczą stanowi dyrektor i jeden wicedyrektor.
Baza szkoły
Budynek szkoły można podzielić na dwie części, starszą wybudowaną przed II wojną światową z dobudowanym w latach dziewięćdziesiątych skrzydłem oraz nowszą oddaną do użytku w 2008 r. W całym kompleksie do celów dydaktycznych szkoła ma do dyspozycji osiemnaście sal lekcyjnych, w tym jedną pracownię komputerową z 24 stanowiskami uczniowskimi i pracownię językową wyposażoną w nowoczesny system audio. Szkoła posiada dwie sale gimnastyczne, jedną małą w starej części oraz drugą dużą mieszczącą pełnowymiarowe boisko do piłki siatkowej wraz z antresolą. W szkole funkcjonuje biblioteka z czytelnią oraz świetlica z punktem wydawania posiłków. W tym roku rozpoczęto również tworzenie pracowni do zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności. W sześciu salach znajdują się tablice interaktywne (w tym w dwóch salach oddziałów przedszkolnych), w czterech natomiast systemy audiowizualne.
Całą szkołę obejmuje zarządzana sieć komputerowa, częściowo oparta o połączenia kablowe a częściowo o łączność radiową wraz z szerokopasmowym dostępem do Internetu.
Szkoła posiada utwardzone: plac szkolny oraz parking dla pracowników i rodziców. Tuż przy szkole znajduje się plac zabaw pozyskany z programu Radosna Szkoła.