Na zajęcia koła biologicznego uczęszczają uczniowie klasy IV. Lekcje pogłębiają wiedzę uczniów z zakresu biologii, rozwijają zainteresowania ekologiczne, przyrodnicze. Celem koła jest uwrażliwianie uczniów na zjawiska przyrodnicze, rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą, wyrabianie szacunku dla jej piękna, ukazywanie, jak różnorodny i ciekawy jest świat. Zajęcia uczą współdziałania w zespole, kształtują właściwe postawy i charakter młodego człowieka. Pomagają zagospodarować czas wolny tak, aby nie było w nim miejsca na nudę. Opierają się na uzdolnieniach i zainteresowaniach uczniów, którzy często sami podejmują decyzję co i w jaki sposób chcą odkrywać i poznawać.
Koło biologiczne to zajęcia eksperymentalne, w trakcie których uczniowie wykonali takie doświadczenia jak:
- Samopompujący się balonik,
- Ogień bez zapałek,
- Przyrodnicza armatka,
- Balon, który nie pęka,
- Tęcza w probówce,
- Tęczowe bąbelki,
- Musujące love,
- Wykrywanie skrobi,
- Ciecz nieniutonowska,
- Wykrywanie skrobi.
Uczniowie wykonali proste doświadczenia badające właściwości fizyczne i chemiczne wody. Przeprowadzali obserwacje mikroskopowe gotowych i samodzielnie wykonanych preparatów. Zapoznali się również z ideą „Zero Waste”, która ma zachęcać i motywować uczniów do wdrożenia w codziennym życiu zachowań ekologicznych, nadawania produktom drugiego życia przez ich ponowne wykorzystanie. Uczniowie produkowali naturalne kosmetyki wg określonych receptur, np. peeling kawowy oraz musujące kule kąpielowe.
W ramach koła uczniowie utrwalali materiał zrealizowany w toku nauczania, na bieżąco uzupełniali braki oraz rozszerzali treści programowe.
Tekst: Dorota Błazik