Zespół Szkolno - Przedszkolny w Jedlni

Publiczna Szkoła Podstawowa

im. Władysława Jagiełły w Jedlni

Debata uczniowska w ramach Sejmu Dzieci i Młodzieży: PorozmawiajMY o edukacji obywatelskiej

W ramach przygotowań do XXXI sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, w naszej szkole zorganizowano debatę uczniowską poświęconą edukacji obywatelskiej. Wydarzenie  zgromadziło uczniów klas siódmych oraz wybranych przedstawicieli szkoły, którzy zostali wyłonieni zgodnie z wytycznymi Sejmu Dzieci i Młodzieży. Debata odbyła się pod hasłem „PorozmawiajMY o edukacji obywatelskiej”, które w tym roku stanowi centralny temat ogólnopolskiego projektu. Uczestnicy, w tym reprezentanci szkoły aspirujący do roli posłów SDiM, dyskutowali na temat kluczowych aspektów postaw obywatelskich, potrzeb edukacyjnych oraz marzeń związanych z aktywnością społeczną. Celem spotkania było nie tylko pogłębienie wiedzy, ale także wypracowanie priorytetów, które mogą wpłynąć na uchwałę końcową SDiM.

Debata została przeprowadzona w formie warsztatów i dyskusji grupowych, z udziałem nauczycieli Pani Justyny Mich i Pana Roberta Lubczyńskiego, który jest koordynatorem projektu. W naszej szkole skupiono się na trzech głównych punktach, które odzwierciedlają zalecenia organizatorów: sposobie rozumienia postawy obywatelskiej, potrzebach związanych ze szkolną i pozaszkolną edukacją obywatelską oraz sferze marzeń obywatelskich. Poniżej przedstawiamy kluczowe wnioski z dyskusji.

Uczestnicy debaty rozpoczęli od analizy, czym jest postawa obywatelska w codziennym życiu młodego człowieka. Zdefiniowali ją jako świadome zaangażowanie w sprawy społeczności, oparte na znajomości praw i obowiązków obywatelskich, szacunku dla demokracji oraz aktywnym udziale w wyborach i inicjatywach lokalnych. Uczniowie klas siódmych podkreślali, że postawa obywatelska to nie tylko teoria, ale praktyka – na przykład poprzez udział w szkolnych radach czy wolontariacie.

W drugiej części debaty omówiono luki i potrzeby w edukacji obywatelskiej. Uczniowie wskazali, że w szkole brakuje praktycznych zajęć, takich jak symulacje wyborów czy projekty społeczne, które mogłyby uzupełnić teoretyczną wiedzę z lekcji. 

Ostatni punkt debaty poświęcono marzeniom dotyczącym aktywności obywatelskiej. Uczniowie dzielili się wizjami idealnego społeczeństwa, w którym każdy młody człowiek ma głos w sprawach publicznych. 

Debata zakończyła się podsumowaniem w formie ankiety online, które zostanie wykorzystane w dalszych warsztatach SDiM. Jak podkreślają organizatorzy, takie inicjatywy są kluczowe dla kształtowania przyszłości demokracji w Polsce, dając głos najmłodszym.

Tekst: Robert Lubczyński